Torres del Paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu Torres del Paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu

Torres del Paine

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

08 Februari 2010 | Chili, Torres del Paine

Voor mij lijkt het alweer lang geleden, maar vorige week heb ik een mooie trek gemaakt door het natuurgebied Torres del Paine. De “standaard” trek die de meeste backpackers hier doen, is de W. Deze trek heet zo omdat de route die je aflegt de vorm van een W heeft.

Ik was samen met Lyan, een ander NL meisje die ik in Puerto Natales in de hostel had ontmoet. Toen ik daar aankwam had ik nog geen idee wat en hoe ik het allemaal ging doen. Ik wilde een paar dagen gaan lopen, maar had ff de energie niet om heel intensief bezig te zijn (zoals 5 dagen lopen met backpack en tent op je rug). Dus toen Lyan me vertelde dat zij 3 dagen zou gaan met twee nachten slapen in refugios (soort hotel) dacht ik: das nou precies wat ik ook wil. En ja, met zn tweeën is nu eenmaal leuker dan alleen dus we waren er al snel uit. Ik ben naar Carla gegaan die hier bekend staat om haar regelcapaciteiten (ze heeft een reisbureautje) en toen was alles voor elkaar: op naar Torres del Paine!

De eerste dag zijn we naar Glacier Gray gelopen. Een tocht van 22 km waar je zo’n 7 uur over doet. Wij hebben het iets sneller gelopen, want anders zouden we niet op tijd terug zijn voor het avondeten. (Een heel goede reden om wat harder te lopen.) We konden pas om 14 uur aan de wandeling beginnen omdat het een heel stuk rijden is naar het park en je ook nog met een catamaran moet om bij het beginpunt en de eerste refugio te komen. De tocht was behoorlijk pittig met aardig wat klimmen en dalen, mooie miradors (uitzichtpunten) slechts een klein beetje regen en heel veel wind. Ook al waren we doodop toen we ’s avonds om 20:30 uur de refugio binnenstrompelden, het eten was heerlijk en ik heb in geen tijden zo lekker geslapen!

De volgende dag hebben we het wat rustiger aangedaan. We zijn naar de French Valley gelopen langs meren, een gletsjer en met uitzicht op een enorm gebergte. Slechts een tochtje van 18 km ;) Eind van de middag hebben we de catamaran weer gepakt en een bus genomen die ons bracht bij refugio Torres, aan de voet van Las Torres: het gebergte waaraan het park zn naam ontleent. Daar kregen we wederom een heerlijk drie gangenmenu.

Wij hadden voor de “alles inclusief” optie gekozen. Dus dan krijg je ontbijt, avondeten en een enorm lunchpakket om mee te nemen voor tussen de middag. Onze tassen konden we iedere keer in de refugios laten staan, dus het enige dat wij mee hadden was een licht tasje met lunch en wat extra water. Je fles water vul je trouwens onderweg uit de beek. Het Chileense bergwater is superschoon en lekker.

Door de bus en catamaran te nemen, hebben wij een stuk van de “W” overgeslagen. Op die manier konden wij hem dus in minder dagen lopen. Onderweg zijn we wel iedere dag Esther (NL), Jason (AUS) en Carl (AUS) tegengekomen die wel de hele W liepen inclusief tent op de rug. Zij maakten heel de tijd grapjes over onze walking poles (stokken) en onze ‘prinses op de ert’ manier van trekken. Maar ik heb geen seconde spijt gehad om het op deze manier te doen. Er is niks zo lekker om na een dag in de kou in een heerlijk warm bedje te stappen!

De laatste dag hadden we weer super veel geluk met het weer. Het kan hier namelijk dagen lang alleen maar regenen en dan is echt alles nat. Bij ons is het bij één buitje op de eerste dag gebleven. Tot twee keer toe ging het pas echt gieten zo ongeveer een half uurtje nadat wij onze refugio bereikt hadden :) Op deze derde dag was het extra belangrijk om goed weer te hebben omdat we 800 m gingen klimmen naar het uitzichtpunt op Las Torres. En na zo’n klim wil je daar natuurlijk niet aankomen en tot de conclusie komen dat je niks kan zien omdat de Torres omringt zijn door wolken. Maar de goden waren ons weer goed gezind en al met al hebben we deze trek ook weer snel afgelegd. Iedereen had ons gewaarschuwd voor het laatste stuk. De laatste 45 minuten waren super stijl, soms was er amper een pad en moest je over rotsen klauteren. Maar we hebben het gehaald. En als je daar dan eenmaal bent, dan geeft dat echt een enorme kick!

Na de afdaling hebben we ons vol overgave gestort op de overwinningsbrownie uit de lunchbox die we als speciale beloning hadden bewaard. En daarna zijn we weer teug gegaan naar Puerto Natales. Daar heb ik mezelf getrakteerd op een extra relax dagje, waarop ik helemaal niks heb gedaan. Alleen het dorpje een beetje verkend, boek gelezen en film gekeken. Moet af en toe ook kunnen. En Eractic Rock is echt de leukste hostel waar ik tot nu toe geweest ben met een fantastisch ontbijt, dus dat was prima vertoeven.
Wederom een geslaagd avontuur in Chili.

  • 08 Februari 2010 - 14:11

    D:

    Nou dat zijn hele mooie fotos wat is het daar mooi zeg! Nou en ik vind het zeker slim gedaan om niet in een tent te hoeven slapen, een beetje comfort kan geen kwaad.
    Dikke kus

  • 08 Februari 2010 - 14:18

    Jos:

    Wat een prachtige tocht heb je gemaakt en wat een mazzel qua weer, mooie foto's van het gebied. Geniet maar lekker!! Doe je ouders de groeten en tot schrijfs, J&M

  • 08 Februari 2010 - 14:26

    Oom Ton:

    Ik wordt nu echt jaloers op wat je toch weer even hebt mee gemaakt Nu op naar de ontmoeting met je ouders dat wordt spannend en heb gehoord dat je dan mee gaat met de excursie had je ook al weer geregeld.

    Groetjes en xx uit Schiedam.

  • 08 Februari 2010 - 18:12

    Dees:

    Gaaf man! Je ziet er goed uit, fijn om te zien op de foto's. Tof dat je ouders komen. Doe ze de groetjes. XXX

  • 08 Februari 2010 - 18:57

    Martine:

    Heee chica, super zeg allemaal! En helemaal dat jullie het zo met het weer hebben getroffen. Zit ook weer helemaal daar met mn gedachten als ik je mooie avonturen lees; drinken uit de beekjes, super frisse lucht, klimmen klimmen en nog eens klimmen en dan idd van het mooie uitzicht genieten aaaaaaaaaaaahh heerlijk. Ik ben ook lekker bezig trouwens...kiek maar 's op www.meubelsenmoois.nl

    xxxxx en geniet daar!!!

  • 09 Februari 2010 - 11:19

    Liesje:

    Aan de foto's te zien is het een geweldige tocht geweest. Zo langzamerhand zul je wel een hele goede conditie hebben van al dat lopen. Ga lekker genieten van de ontmoeting met je ouders en nog veel plezier, liefs.

  • 09 Februari 2010 - 14:39

    Lijn:

    Wauw, Sas, wat een geweldige natuur! Dat ziet er echt allemaal super gaaf uit. Leuk dat je je pa en ma snel gaat ontmoeten. Dan kun je heerlijk live verslag doen van al dat moois!

    Dikke kus uit het koude Nijmegen! Lijn

  • 09 Februari 2010 - 20:30

    Otti:

    eehhhhhh moet ik ook een muts meenemen? ;-)
    Ik hoop toch wel een beetje op wat mooier weer hoor!!!!!
    cu soon!

  • 11 Februari 2010 - 10:48

    Ria M.:

    Hoi Saskia,
    Wat een geweldig mooi stuk heb je gelopen. Ik sta perplex van jou om zulke afstanden te lopen.Wat zal het leuk zijn om je ouders binnenkort te ontmoeten.Doe ze de groetjes van mij en heb een leuke tijd met elkaar.
    groetjes Ria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Na een tijdje stilte heb ik deze site weer in gebruik genomen. In 2005 heb ik voor het eerst een lange reis gemaakt en mijn verhalen opgeschreven op deze site. Ik heb destijds vrijwilligerswerk gedaan in Nepal en daarna ben ik doorgereisd naar Tibet, Thailand en Cambodja. In 2007 werd het weer tijd voor een volgende verre reis. Ditmaal was de bestemming India. Mijn belevenissen aldaar zijn ook terug te lezen. Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en het verlangen om weer te gaan reizen neemt toe. Het begint weer te kriebelen! Ik ben dan ook alweer een tijdje op een plan aan het broeden. Deze keer mag ik mijn (geplande) reis onder de noemer 'sabbatical' scharen. Vanaf september 2009 trek ik de stoute(berg)schoenen weer aan en ga ik een half jaar rondreizen, bij verre vrienden op bezoek en nieuwe exotische oorden ontdekken! Ik heb er zin in! Jullie ook?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 110124

Voorgaande reizen:

20 September 2009 - 17 Maart 2010

sabbatical 2009-2010

02 Juni 2007 - 20 Juni 2007

Incredible India

08 Augustus 2005 - 29 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: