Van de zoutvlaktes in Uyuni naar Copacabana - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu Van de zoutvlaktes in Uyuni naar Copacabana - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu

Van de zoutvlaktes in Uyuni naar Copacabana

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

16 Maart 2010 | Bolivia, Uyuni

Bolivia is echt een super divers land. Na onze trekking door de jungle van de Cordillera Real zijn de zoutvlaktes van Uyuni weer heel iets anders. Gelegen op een hoogvlakte (Alto Plano) en in de buurt van de grens met Chili vind je hier vulkanen, meren in verschillende kleuren met flamingo’s, geisers, warmwaterbronnen en dus ook dé zoutvlaktes. Het is daar zo uitgestrekt dat je op foto’s bijna geen diepte kunt zien. Wij hebben ons dan ook flink uitgeleefd om een mooie fotosessie te creëren.

We hadden een tour geboekt voor 3 dagen en zodoende zijn we met een kleine groep mensen per jeep dit bijzondere terrein gaan verkennen. We hadden een gezellige chauffeur (die niet al te veel dronk) en zijn dochter heeft de hele trip fantastisch voor ons gekookt! Al met al waren dat dus mooie dagen. Alleen in de nachtbus naar Uyuni had ik helaas kou gevat, dus mijn nachten gingen gepaard met koorts en extreme benauwdheid. (Inmiddels gaat het wel een stuk beter hoor)

Eenmaal terug in Uyuni hebben we weer een nachtbus terug naar La Paz genomen. Dat was flink doorbikkelen want de weg is echt een nachtmerrie. Sowieso word je compleet door elkaar geschud en van je stoel gelanceerd door de enorme gaten in de weg. Maar wij zaten ook nog eens achterin en mijn stoel wat kapot! Hel!!!
In La Paz hebben we ons gelukkig lekker kunnen opfrissen, een ontbijtje gehaald, wat coca bonbons ingeslagen (was een tip van Ina, onze Belgische reisgenoot) en toen waren we klaar voor de volgende onderneming: op weg naar Copa... Copacabana.

“Her name was Lola, she was a showgirl...” Dat liedje zit al zo’n 2 weken in ons hoofd, maar nu gingen we er dan echt naartoe. Dit is overigens niet de Copacabana uit het liedje, maar een klein pittoresk plaatsje aan Lake Titicaca. En alweer kwamen we terecht in een totaal andere omgeving. Lake Titicaca ligt op 3800 meter, is omringd door met sneeuw bedekte bergtoppen en is met zn 230 km lang en 97 km breed behoorlijk indrukwekkend. Daarnaast zijn er eilanden waar ruines uit zowel de Inca als de Tiwanaku (pre-inca) tijd te vinden zijn.

Zo zijn wij een dagje naar Isla del Sol geweest: daar waar de zonnegod geboren is. Met alle ruïnes en een labyrint kun je je daar prima vermaken. Eigenlijk wilden we nog lekker op het strand gaan liggen, maar daar bleek toch echt te weinig tijd voor te zijn. Maar we hebben nog wel een paar uurtjes zon gepakt aan het “strand” van Copacabana. In de avonden hebben we afgesproken met Patrick en Amanda, twee Amerikanen die we in Uyuni ontmoet hadden. (Ik heb nog wel een avondje over moeten slaan vanwege ziekte) Amanda ging net als wij ook door naar Peru, dus daar hebben we nog regelmatig een drankje mee gedronken.

Bolivia deelt Lake Titicaca met Peru. Vanuit Copacabana ben je dan ook binnen 10 minuten bij de grens. Helaas duurde de reis naar Cusco wel iets langer (10 uur). Ondanks dat Machu Picchu, de trekpleister van Cusco (en heel Peru), nog steeds gesloten is vanwege de ramp die daar in januari heeft plaatsgevonden, hebben wij ons prima vermaakt in deze stad. Maar daar ga ik in mn volgende en waarschijnlijk laatste verhaal meer over vertellen...

  • 16 Maart 2010 - 07:27

    Moeder Yvonne:

    Mooie foto's van jullie avonturen.
    Vervelend dat je ziek bent geweest, het wordt ook hoogste tijd om naar huis te komen.
    MAAR DAT IS MORGEN AL!!!!!!
    Ik ben benieuwd of je rugzak niet te zwaar is, goede vlucht en dikke kus, mam.

  • 16 Maart 2010 - 08:41

    Dees:

    volgens mij vind je moeder het tijd dat je naar huis komt.... :D.
    Wat een gave foto's joh. Ik hoop dat je een goeie reis hebt en spreek je als je weer thuis bent! X

  • 16 Maart 2010 - 10:13

    Lijn:

    Nu alweer voorbij ;-)
    Tjonge jonge, wat vliegt de tijd. Een hele goede reis en hopelijk tot snel in het Nederlandse! Zal wel weer wennen zijn :-)

    Dikke kus, Lijn

  • 16 Maart 2010 - 14:05

    D:

    Wat een leuke Foto's. Nou een hele goede terug reis en tot snel!! Neem je de zon en wat warmte mee?
    Dikke kus

  • 16 Maart 2010 - 14:18

    Mart Van Rooden:

    Indrukwekkend, wat is het daar mooi. Groeten aan Otti en een goede reis terug.

  • 16 Maart 2010 - 15:22

    Oom Ton,:

    Hallo Sas,
    het zit er haast weer op en wens je een prettige reis terug naar Holland.

    xxx Uit Schiedam

  • 16 Maart 2010 - 15:22

    Oom Ton,:

    Hallo Sas,
    het zit er haast weer op en wens je een prettige reis terug naar Holland.

    xxx Uit Schiedam

  • 16 Maart 2010 - 17:49

    Esther:

    Zooooo dat gaat snel zeg! Ben je deze week al weer thuis joh!!
    Goeie reis beiden en doen we gauw weer ff daten??
    Groeten Esther

  • 21 Maart 2010 - 15:46

    Willeke:

    Leukleukleuk! Tot snel! Goede reis. xw

  • 30 Maart 2010 - 14:58

    Marja:

    Prachtige foto's Sas!
    Ben wat laat met mijn reactie maar ik begrijp uit de andere reacties dat je alweer (bijna) thuis bent??
    Tjeempie, wat snel.
    Mail je nog wel,
    Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Na een tijdje stilte heb ik deze site weer in gebruik genomen. In 2005 heb ik voor het eerst een lange reis gemaakt en mijn verhalen opgeschreven op deze site. Ik heb destijds vrijwilligerswerk gedaan in Nepal en daarna ben ik doorgereisd naar Tibet, Thailand en Cambodja. In 2007 werd het weer tijd voor een volgende verre reis. Ditmaal was de bestemming India. Mijn belevenissen aldaar zijn ook terug te lezen. Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en het verlangen om weer te gaan reizen neemt toe. Het begint weer te kriebelen! Ik ben dan ook alweer een tijdje op een plan aan het broeden. Deze keer mag ik mijn (geplande) reis onder de noemer 'sabbatical' scharen. Vanaf september 2009 trek ik de stoute(berg)schoenen weer aan en ga ik een half jaar rondreizen, bij verre vrienden op bezoek en nieuwe exotische oorden ontdekken! Ik heb er zin in! Jullie ook?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1614
Totaal aantal bezoekers 109959

Voorgaande reizen:

20 September 2009 - 17 Maart 2010

sabbatical 2009-2010

02 Juni 2007 - 20 Juni 2007

Incredible India

08 Augustus 2005 - 29 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: