Feliz navidad - Reisverslag uit Punta del Diablo, Uruguay van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu Feliz navidad - Reisverslag uit Punta del Diablo, Uruguay van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu

Feliz navidad

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

26 December 2009 | Uruguay, Punta del Diablo

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie een leuke kerst hebben gehad. Bij deze alsnog: heel fijne feestdagen!

Ik heb de kerst doorgebracht in een heel klein plaatsje aan het strand genaamd Punta del Diablo. Ik hoop dat het geen ongeluk brengt om deze christelijke feestdagen door te brengen in een plaatsje dat ´duivels punt´ heet… So far so good.

Inmiddels ben ik nu alweer een week in Uruguay en dat bevalt goed. Het is hier super rustig, vredig en uitgestrekt. Er wonen 3 miljoen mensen in Uruguay, waarvan ongeveer 1 miljoen in de hoofdstad Montevideo. Maar ik weet niet waar ze gebleven zijn, want het was super rustig in de stad. Vorige week zaterdag was ik naar Montevideo afgereisd. Dat was een welkome afwisseling na 2,5 week in Buenos Aires. Het centrum van dit stadje is overzichtelijk en alles is op loop afstand. Matthias en ik zijn de stad een beetje gaan verkennen en waren in een enorme tropische regenbui terecht gekomen. Dat werkte erg op mn lachspieren. En iedereen op straat die (net als wij) niet op tijd een schuilplaats wist te vinden, begon te gillen, of eigenlijk meer juichen. Ik voelde me meteen al geïntegreerd en verbonden met de Uruguayans.

Op zaterdagavond hadden we afgesproken met Pancho, Pablo en Joaquin: de Uruguayans die we in BA hadden ontmoet. Dat was erg gezellig. Zij wisten leuke plekken om naartoe te gaan en ik kon mijn steenkolen Spaans een beetje oefenen.

Maandag ben ik met Matthias afgereisd naar Punta del Diablo. De andere twee Nederlandse meisjes hadden op het laatste moment hun plannen gewijzigd en zijn niet meegegaan. Wat wij in zn geheel niet jammer vonden.
We verblijven hier in de hostel ´El Diablo Tranquilo´, maar zo tranquilo (rustig) is het hier niet. De feestjes gaan gewoon door! Maar, ik zorg goed voor mezelf en heb mn lichaam al meerdere keren getrakteerd met het nemen van yoga lessen. Het weer valt hier alleen heel erg tegen. Ik had bedacht de hele kerst op het strand te liggen, maar het is bewolkt, mistig en de miezer regen was nu niet bepaald wat ik besteld had. Maar we maken er het beste van. De temperatuur is ok.

Donderdag was wel echt een topdag. Samen met Matthias, Andrea en een Zweeds stel ben ik 5 uur wezen paardrijden. Dat was heerlijk. Lekker de hele dag actief in de buitenlucht. Aangezien ik de meeste rijervaring had (wat meer over de anderen zegt dan over mijn rij-capaciteiten) mocht ik Emilio bestijgen: een geweldig pittige hengst die altijd voorop wilde lopen. We hebben gegaloppeerd door de duinen en over het strand. Zo´n horseback riding tour is echt de perfecte manier om het nationale park wat hier om de hoek ligt te verkennen.

´s Avonds was het Christmas Eve, wat de belangrijkste feestdag is hier. Er was een grootst diner bereid inclusief lam en varken aan het spit. Dus dat voelde wel echt als kerst. Het grappige was dat om 12 uur iedereen uit zn dak ging en Merry Chirstmas / Feliz Navidad begon te roepen, gevolgd door ongelooflijk veel vuurwerk!!! Tja, weer eens wat anders. Het feest in de strandtent ging door tot in de kleine uurtjes. Eerste kerstdag bestond voor mij daardoor voornamelijk uit heel weinig doen en een beetje brak hangen met zn allen en natuurlijk even naar huis bellen.

Waar ik erg blij mee ben, is dat ik het erg goed kan vinden met Andrea: een Iers meisje. We hebben erg veel gemeenschappelijk en we kunnen goed met elkaar praten. Gisteren zijn we samen uiteten geweest en onder het genot van een lekkere fles wijn hebben we goede gesprekken gehad. Daar waren we allebei wel even aan toe.

Maar nu ga ik kijken of ik toch nog even een duik kan nemen in de oceaan. Na de yoga is dat wel lekker om de spieren te ontspannen. En als ik zo naar buiten kijk, lijkt het alsof het een beetje begint op te klaren. Nu maar hopen dat ik op m´n laatste dag hier toch nog een zonnestraaltje kan vangen….

PS: Foto´s volgen later
PS2: Ik heb ook veel foto´s op facebook staan, dus neem vooral een kijkje

  • 26 December 2009 - 17:18

    Oom Ton:

    Hallo Sas,
    hier is alles wel rustig verlopen en hebben een witte kerst gehad maar nu is haast alles al weer weg hoop dat je nog even van de zon kan genieten.
    Op naar het nieuwejaar.

    Liefs

    Carla en ton

  • 26 December 2009 - 19:29

    Moeder Yvonne:

    Hoi Sas,

    Heerlijk om je belevenissen weer te lezen. We moeten in Europa eigenlijk ook alleen maar kerstavond gaan vieren, lijkt mij een goed idee!!!!!
    Het was vandaag rustig met alleen Oma op visite maar gisteren hebben we nog tot laat zitten kaarten.
    De sneeuw is zo goed als weg gelukkig.
    Op naar de oliebollen!!!
    Dikke kus,
    Mam

  • 26 December 2009 - 23:28

    Ria Maassen:

    Hallo Saskia.
    Leuk om je belevenissen te lezen, je verveelt je ook geen moment.Wij hebben een gezellige Kerst gehad.Gisteren bij Albert en Simone geweest en vandaag zijn Debora en Sladjan geweest met kids.De kids blijven nu logeren tot 1 januari, dat betekent feest de komende dagen.Jammer dat de sneeuw nu bijna weg is.We hebben vanavond uno gespeeld, wat een leuk kaartspel,dat was lachen.Ben benieuwd wat je verder weer gaat beleven.Geniet maar. liefs
    Ria Maassen

  • 27 December 2009 - 09:18

    Pa:

    Saskia, je weet toch wel zeker dat het kerstavond was en geen oudjaar! Wij hebben eerste kerstdag canasta gespeeld: Elma en ik hebben met 2 tegen 1 verloren van ma en Barend, maar het was gezellig. Goed te horen dat alles nog steeds naar wens verloopt. Groetjes van je vader.

  • 27 December 2009 - 10:56

    Esther:

    Ha Sas!
    Goed te horen dat je je vermaakt! Geniet er lekker verder van en een fijne jaarwisseling ook alvast!
    Groeten Esther

  • 27 December 2009 - 11:02

    Willeke:

    leukleukleuk!:-)

  • 28 December 2009 - 18:24

    Ben:

    alvast een goed oud & nieuw gewenst! Gaat vast ook wel lukken!

  • 28 December 2009 - 18:56

    D:

    Ha Sas klinkt weer goed. Wel wat anders dan de nl se kerst. Het is hier erg stil aangezien de meiden er niet zijn... druk bezig met klussen maar ik rust toch uit... tot snel en ben benieuwd hoe je jaarwisseling wordt.
    Dikke kus D.

  • 29 December 2009 - 18:30

    Jos En Marianne:

    Lieve Sas,
    We lezen je verhalen weer met veel plezier!!! Te deseo Prospero Ano Nuevo!
    Muchos recuerdos! Jos en Marianne

  • 31 December 2009 - 15:28

    Pa En Ma:

    Fijne jaar wisseling en een heel gelukkig 2010

    HAPPY NEW YEAR !!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Na een tijdje stilte heb ik deze site weer in gebruik genomen. In 2005 heb ik voor het eerst een lange reis gemaakt en mijn verhalen opgeschreven op deze site. Ik heb destijds vrijwilligerswerk gedaan in Nepal en daarna ben ik doorgereisd naar Tibet, Thailand en Cambodja. In 2007 werd het weer tijd voor een volgende verre reis. Ditmaal was de bestemming India. Mijn belevenissen aldaar zijn ook terug te lezen. Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en het verlangen om weer te gaan reizen neemt toe. Het begint weer te kriebelen! Ik ben dan ook alweer een tijdje op een plan aan het broeden. Deze keer mag ik mijn (geplande) reis onder de noemer 'sabbatical' scharen. Vanaf september 2009 trek ik de stoute(berg)schoenen weer aan en ga ik een half jaar rondreizen, bij verre vrienden op bezoek en nieuwe exotische oorden ontdekken! Ik heb er zin in! Jullie ook?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 110116

Voorgaande reizen:

20 September 2009 - 17 Maart 2010

sabbatical 2009-2010

02 Juni 2007 - 20 Juni 2007

Incredible India

08 Augustus 2005 - 29 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: