Nepalese feestdagen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu Nepalese feestdagen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu

Nepalese feestdagen

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

23 Oktober 2009 | Nepal, Kathmandu

Deze tijd van het jaar is het volop feest in Nepal. Toen ik hier aankwam heb ik het staartje van Dashain meegemaakt en afgelopen dagen was het Tihar. Nu had ik het voorrecht om afgelopen weekend bij Sarita te logeren en bij haar in huis het feest van dichtbij mee te maken.

Zaterdag was de dag dat er een puja (offering) voor Laxmi gemaakt werd. Laxmi is de godin van de welvaart/ voorspoed, dus de Nepalezen doen er alles aan om een bezoek van Laxmi aan hun huis af te dwingen. Een beetje voorspoed kunnen ze hier wel gebruiken. Dit doen ze door bloemenkettingen (van Afrikaantjes: die oranje lelijke dingen) boven de deuren te hangen. Ook wordt er tijdens de puja een tekening voor het huis op straat gemaakt en die wordt met een speciaal soort verf doorgetrokken het huis in tot waar de puja staat. Dit is een grote koperen schaal, waar van alles geofferd wordt: fruit, wierrook, kaarsjes, met wat kitsche plaatjes van goden erbij!

Tijdens Tihar is er van alles te doen. Op mij kwam het over als een soort combinatie van Halloween (of sint maarten) oud en nieuw en Sinterklaas. Rond zonsondergang gaan de kinderen in groepjes zingend langs de deuren. Na hun optreden word je dan geacht om ze een paar roepies toe te stoppen (in plaats van snoepjes bij Halloween). ‘s Avonds werd er volop vuurwerk afgestoken (oud en nieuw). Vanaf het dakterras hebben Sarita, Sarana en ik rotjes afgestoken, met sterretjes gespeeld en zelfs gegild om de voetzoekers: dolle pret Het maken van de puja (die grote schaal in huis) deed me een beetje denken aan het zetten van je schoen met Sinterklaas. En in dit geval maar hopen dat Laxmi komt. Het enige verschil is dan ook de volwassenen hierin geloven.

Nu was Sarita overtuigd dat Laxmi was langs geweest. Ik had immers een bezoek aan haar huis gebracht (nou ja, das dan duidelijk !?#?!) en daarnaast was er een spin in de woonkamer gespot die dus ook een bezoekje aan huis had gebracht. Dus hoeveel bewijs wil je hebben?!? We hebben het hier overigens over een spin ter grote van mijn hand!!!
Anyway, ik heb een leuke dag gehad.

Nu even een sprongetje in de tijd, want we zijn alweer bijna een week verder. Vandaag is de dag: de feestelijke opening van Hamro Gaun. We hebben er allemaal erg veel zin in.

Nog even tussendoor, Marja is sinds maandag in Nepal gearriveerd. We zijn weer kamergenoten en ik moet zeggen dat dat erg gezellig is. Het is toch wel fijn om je ervaringen met iemand te kunnen delen. Vooral met Marja omdat wij al onze gedeelde ervaringen uit het verleden hebben. We genieten van alles wat we zien, doen, ruiken...

  • 23 Oktober 2009 - 07:01

    Oom Ton:

    Hallo Sas,
    jij loopt weer voor op ons want de feestdagen zoals je weet moeten er bij ons nog aankomen en jij hebt ze al weer meegemaakt.

    Feest maar lekker door en geniet er van.

    Groetjes uit Holland

    xxx

  • 23 Oktober 2009 - 07:41

    Sladjan & Harem:

    Hee Kumoooo,
    Je bent ook een echte feest beest. Waar jij komt is er altijd een feest. Leuk om te horen dat je het naar je zin hebt. Jij bent vroeg op zeg. Klooster ritme...?Hahaha.

    Dikke kus van ons allemaal.
    Je KUM.

  • 24 Oktober 2009 - 10:39

    Liesje:

    Lieve Saskia, je hebt vast nog niet meegekregen dat Cher bevallen is van een 8-ponder, Ate Willem. Bevalling even wat zwaar, maar nu genieten ze van hun kleine mannetje.
    Geniet van je verhalen. Blijf lekker schrijven aan ons.
    Liefs

  • 24 Oktober 2009 - 12:45

    Dees:

    Enjoy daar! Leuk verhaal, met je feestjes... lekker sjeg!

    XX

  • 25 Oktober 2009 - 10:11

    Pa:

    Ik mis de foto's, maar dat zal wel gaan veranderen nu je je camera weer terug hebt.
    Knuffel van Doortje.
    Pa

  • 25 Oktober 2009 - 19:00

    Willeke:

    Jeetje zeg, jij doet in 1 week waar wij oktober-november-december voor nodig hebben... ;-) Vind het heerlijk om te lezen dat het goed met je gaat! Je hebt het zo ontzettend verdiend. Meis, geniet ervan! Dikke knuffel!

    ps Ik moet nog 46 dg..

  • 28 Oktober 2009 - 06:08

    Jos En Marianne:

    Lieve Sas,

    We genieten van je verhalen. Als je terug bent, kun je een boek schrijven. Zeker weten dat het goed verkoopt!
    Hartelijke groet en een dikke kus!

  • 31 Oktober 2009 - 19:09

    HETTIE :

    HOI SAS HEB NU PAS JE SIDE WEER JE MOEDER HAD HEM NAAR JAN GESTUURD EN DIE WAS ER NIET MEID WAT ZIE JE ER GOED UIT HET REIZEN DOET JE GOED HARDSTIKKE LEUK OM JE WEER TE VOLGEN XXXX HETTIE

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Na een tijdje stilte heb ik deze site weer in gebruik genomen. In 2005 heb ik voor het eerst een lange reis gemaakt en mijn verhalen opgeschreven op deze site. Ik heb destijds vrijwilligerswerk gedaan in Nepal en daarna ben ik doorgereisd naar Tibet, Thailand en Cambodja. In 2007 werd het weer tijd voor een volgende verre reis. Ditmaal was de bestemming India. Mijn belevenissen aldaar zijn ook terug te lezen. Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en het verlangen om weer te gaan reizen neemt toe. Het begint weer te kriebelen! Ik ben dan ook alweer een tijdje op een plan aan het broeden. Deze keer mag ik mijn (geplande) reis onder de noemer 'sabbatical' scharen. Vanaf september 2009 trek ik de stoute(berg)schoenen weer aan en ga ik een half jaar rondreizen, bij verre vrienden op bezoek en nieuwe exotische oorden ontdekken! Ik heb er zin in! Jullie ook?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 110122

Voorgaande reizen:

20 September 2009 - 17 Maart 2010

sabbatical 2009-2010

02 Juni 2007 - 20 Juni 2007

Incredible India

08 Augustus 2005 - 29 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: