Hamro Gaun: ecodorp en kinderhuis - Reisverslag uit Sānkhu, Nepal van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu Hamro Gaun: ecodorp en kinderhuis - Reisverslag uit Sānkhu, Nepal van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu

Hamro Gaun: ecodorp en kinderhuis

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

17 Oktober 2009 | Nepal, Sānkhu

Gisteren was ik weer in Hamro Gaun aan het werk: het ecologische dorpje met kinderhuis in Sankhu. De kinderen waar ik in 2005 mee gewerkt heb, wonen nu hier. Rene liet me tijdens een lekker bakkie milk coffee de nieuwsbrief lezen die hij ter gelegenheid van de opening heeft geschreven.

Nu is Hamro Gaun zo'n fantastisch project dat zo goed uitgedacht is, dat ik zelf niet zou weten waar te beginnen om dat uit te leggen. Nu is Rene dat wel gelukt dus ik dacht: mooi, dat ga ik ff kopiëren. Onderstaand verhaal is dus niet door mij geschreven, maar lees het goed en kijk voor foto's ook ff op de website van Stichting Veldwerk. Dan zie je waar ik deze weken mijn zware fysieke arbeid met liefde insteek.

Feestelijke opening Hamro Gaun ecodorp en kinderhuis in Kathmandu, Nepal.

Vrijdag 23 oktober a.s. wordt na een lange aanlooptijd en bouwfase, het ecodorpje Hamro Gaun geopend. Dit dorp heeft vorm gekregen via Stichting Veldwerk Nederland en is bijzonder in alle opzichten. Het Hamro Gaun project ligt op een prachtige en landelijke locatie in het plaatsje Sankhu, in de vallei van Kathmandu, de hoofdstad van Nepal.

De basis van het ecodorpje vormt het kinderhuis welke plaats biedt aan 50 (wees) kinderen, waaronder 10 gehandicapte kinderen. Daarbij is er een schooltje waar gratis onderwijs gegeven wordt aan 35 arme kinderen uit de heuvels rond het project. Naast onderwijs ontvangen deze kinderen ook dagelijks gezond voedsel en medische zorg. Deze kinderen komen allen uit gezinnen die tot de lage kasten behoren. Deze mensen moeten het vaak doen met loonarbeid en de slechte stukken grond.

In Nepal leven een groot aantal kinderen op en aan de straten, daar staan ze bloot aan lijm snuiven, stelen, prostitutie, verhandeld worden voor zware kinderarbeid of de seksindustrie. Deze kinderen komen vaak voort uit ongewilde zwangerschappen van vrouwen, die in dezelfde situatie verkeren. Door niet enkel onze projecten op de kinderen te richten, maar ook op de vrouwen uit achterstandsposities, proberen we het probleem dichter bij de wortel aan te pakken.

Dit zijn onder andere vrouwen uit de lage kasten (maatschappelijke groep binnen het hindoeïsme), gescheiden vrouwen en weduwen, vrouwen met een handicap of vrouwen die zijn gedwongen tot prostitutie. Deze vrouwen worden vaak door de maatschappij verstoten, waarmee zij (ongeschoold) niet meer voor zichzelf en haar kinderen kan zorgen.

Om die reden organiseert Stichting Veldwerk speciale trainingen, om deze vrouwen een vak te leren, waarmee zij na het behalen van een diploma, al dan niet met microkrediet op eigen benen komen te staan. Zo ook zelf voor haar kinderen kan gaan zorgen, zonder dat deze op straat belanden. In het Hamro Gaun project worden programma’s georganiseerd waar ongeveer 80 vrouwen per jaar een training kunnen krijgen in een bepaald vakgebied. Vervolgens wordt er ook voorlichting gegeven en kunnen de vrouwen aanspraak maken op microkrediet om zelfstandig een bedrijfje te kunnen beginnen.

Daarbij is er de ecologische boerderij, die het kinderhuis en haar inwoners van verse en gezonde producten voorziet. Koeien, kippen, geiten, maar ook een fruitboomgaard en groentetuin maken deel uit van het project. Daarbij zijn er ook 3 productie visvijvers aangelegd, deels voor eigen gebruik en deels voor de verkoop. Met de verkoop van producten, kan het project een gedeelte van haar inkomsten zelf genereren. Maar deze boerderij wordt ook ingezet als trainingscentrum voor de vrouwen die zo leren om vee en vissen te houden, champignons te kweken en natuurlijke compostproducten te maken voor de tuin.

In Nepal wordt een zware aardbeving verwacht, onze gebouwen zijn om die reden, zoveel als mogelijk, aardbeving bestendig gebouwd. In de verschillende ruimtes is alles, van bedden tot kasten, aan de muur vast geschroefd. Daarbij is er een noodplan met noodmaterialen beschikbaar. Denk hierbij aan simpele tenten, een voorraad dekens, extra droog voedsel en medisch materiaal zoals waterzuiveringtabletten.We hopen het niet nodig te hebben, maar het lijkt ons beter om wat realistisch te blijven in deze.

Het ecodorpje Hamro Gaun is zelfvoorzienend en duurzaam ingericht. Warm douchewater komt uitsluitend uit de zonneboilers op het dak. Er wordt gekookt op zonnespiegels, die samen met de hooikist het eten gaar kookt. Op bewolkte dagen is de biogasinstallatie in staat om de kookactiviteiten over te nemen. Alle gebouwen zijn aangesloten op de biogastank die geweldig werkt en dure gasflessen bespaart. De basis van biogas komt van de boerderij via de koeienpoep, maar ook al onze toiletspoelingen eindigen in de biogastank, welke uiteindelijk
zo’n 600 liter gas per dag levert. De reststoffen van de biogasinstallatie is een super compostverbeteraar en ook uitstekend vissenvoer, daarmee is de cirkel rond!

Alle badkamers hebben gescheiden afvoersystemen. De toiletspoeling gaat naar de biogastank, het douchewater en het keukenspoelwater (grijswater genoemd) gaan via een grote septictank naar het rietfilter, alwaar dit grijze water wordt gefiltreerd en zo weer bruikbaar wordt gemaakt voor de boerderij en de tuinen als schoon irrigatiewater, daarmee is ook deze cirkel rond!

Onze elektriciteit wordt gewonnen via een kleine waterkrachtcentrale in ons riviertje. Deze mini-hydro levert voldoende elektra om alle gebouwen en ruimtes van verlichting te voorzien, welke bestaat uit LED lampen van slechts 1 Watt en 6 Watt. De overvloed aan regenwater in de moessontijd wordt via de dakgoten opgevangen in een grote ondergrondse opslagtank met een capaciteit van 100.000 liter. Dit water wordt in het uiterst droge voorjaar als reservewater gebruikt en langzaam teruggegeven aan het grondwater via irrigatie van de beplanting. Het grondwaterpeil in Kathmandu kent een dramatisch laagterecord. Daarom vangen we ook ons oppervlaktewater op en laten dit in een grote bezinkput stromen, vanwaar het langzaam de grond in kan zakken, in plaats van dat het direct via de aanpalende rivier naar de Indische Oceaan wordt afgevoerd.

Een omvangrijk project dus, met als hoofddoel veiligheid en toekomst voor een grote groep weeskinderen en vrouwen in achterstandsposities, maar in een ecologisch en duurzaam jasje. Dit past bijzonder goed in de natuurlijke en mooie omgeving van het dorpje Sankhu.

Het gehele Hamro Gaun project wordt gedragen door een lokale partner en al het personeel komt uit Nepal zelf, waarvan sommigen ook uit achterstandsposities komen. De Nepalezen worden getraind om het project helemaal zelf te runnen en te onderhouden en het zo langdurig voort te kunnen zetten.

Dit alles is georganiseerd door het Veldwerkteam in Kathmandu, het bestuur Stichting Veldwerk in Heiloo en de lokale partner in Nepal. En in het bijzonder Rene Veldt, die al ruim 10 jaar geleden deze droom had die nu dan na alle ups en downs werkelijkheid is geworden!

Voor meer informatie over het project bezoek de website: www.stichting-veldwerk.nl

• 17 Oktober 2009 - 08:01

Oom Ton:

Lieve Sas,

als je rene spreekt zeg dan dat hij , een mooi verslag heeft geschreven en al jaren goed werkt heeft verricht ,en ik zal zeker even bij de website gaan kijken.
    Fantastisch dat er nog mensen zijn die zo ver weg zoveel voor de medemens over heeft.

Vergelijk het eens hoe wij zijn grootgebracht van baby tot volwassen mensen en dan van de kinderen daar dan leven wij in een paradijs.

Groetjes en xxx Ton

• 17 Oktober 2009 - 08:28

Moeder Yvonne:

Het is een mooi plan en geweldig dat hij dit heeft kunnen realiseren.
    Als de locale bevolking het kan leren en blijven volhouden om dit project voort te zetten , zou het geweldig zijn.
    Nu maar hopen dat er geen aardbeving komt!!!!!

Pas goed op jezelf.

Liefs,
    Mam

• 17 Oktober 2009 - 14:50

Dees:

Gaaf joh! Heel veel plezier met je werk daar. Maar dat zal vast goedkomen met jouw positieve instelling!
    Dikke kus, ik denk aan je!

• 17 Oktober 2009 - 18:28

Lizanne:

Hey Sas,
    Wat geweldig allemaal om te lezen. En nóg beter natuurlijk dat het ook echt allemaal gebeurt! Terwijl wij hier lekker achter onze pc zitten in een warm huis met stromend water en verwarming en nog veel meer..... Super dat jullie dit doen! Veel plezier en succes en blijf je verhalen tikken!
    X Lies

• 05 Februari 2013 - 17:20

Ettie Kalverda:

onze zoon frits zit sinds 7 jan.2013 in nepal en werkt ook in het kindertehuis, hoor alleen maar goede berichten, doet veel ervaring op volgens mij ,zowel lichamelijk als geestelijk

Saskia

Na een tijdje stilte heb ik deze site weer in gebruik genomen. In 2005 heb ik voor het eerst een lange reis gemaakt en mijn verhalen opgeschreven op deze site. Ik heb destijds vrijwilligerswerk gedaan in Nepal en daarna ben ik doorgereisd naar Tibet, Thailand en Cambodja. In 2007 werd het weer tijd voor een volgende verre reis. Ditmaal was de bestemming India. Mijn belevenissen aldaar zijn ook terug te lezen. Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en het verlangen om weer te gaan reizen neemt toe. Het begint weer te kriebelen! Ik ben dan ook alweer een tijdje op een plan aan het broeden. Deze keer mag ik mijn (geplande) reis onder de noemer 'sabbatical' scharen. Vanaf september 2009 trek ik de stoute(berg)schoenen weer aan en ga ik een half jaar rondreizen, bij verre vrienden op bezoek en nieuwe exotische oorden ontdekken! Ik heb er zin in! Jullie ook?