Holiday in Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu Holiday in Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Saskia Schippers - WaarBenJij.nu

Holiday in Cambodia

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Saskia

08 Januari 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Het heeft even geduurd, maar hier ben ik dan weer!!! Momenteel ben ik in Phnom Pehn, de hoofdstad van Cambodja. Vrijdag zijn we van Koh Chang naar een plaatsje net over de grens gegaan. De reis ging prima. Na een korte nacht hebben we alleen maar geslapen in de bus, en bij de grens hadden we ook geen problemen. Het stadje was alleen niet echt leuk, maar we moesten tot de volgende ochtend wachten om verder te kunnen reizen. Na een wandeling door dit smokkelstadje zijn we terug gegaan naar onze geusthouse en toen bleek dat daar een Noors / Deens stel verbleef dat we al eerder ontmoet hadden. Uiteindelijk hebben we een hele gezellige avond gehad met elkaar!

De volgende dag zijn we met de bus naar Phnom Pehn gegaan. De busreis zou zo'n 5 uur duren. Nu hadden we al gehoord dat reizen in Cambodja altijd een avontuur is... maar dat konden we al binnen een uur aan der lijve ondervinden. Onze minibus stopte er namelijk mee. Ik heb geen idee wat er aan de hand was (ben niet zo technisch aangelegd zoals jullie weten), maar het feit was dat er niet verder gereden kon worden. De telefoon had geen bereik waar we op dat moment waren, dus er moest op een andere manier hulptroepen ingeschakeld worden. Gelukkig is er veel verkeer op die route en een vriendelijk chauffeur kon voor ons een telefoontje plegen, een stuk verderop. Na ongeveer twee uur wachten was er een nieuwe bus en kon de reis voortgezet worden. Vervolgens moesten we vier rivieren oversteken met de locale veerboot en bracht de route ons dwars door de binnenlanden. Ik ben er nu al van overtuigd dat Cambodja mooier is dan Thailand. Wat een landschap!!! Helaas heeft de reis in totaal 10 uur geduurd en was het al donker toen we in de hoofdstad aankwamen!

Eenmaal in Phnom Phen zijn we samen met Jonas, een Duitse jongen die we ook al eerder ontmoet hadden, op zoek gegaan naar een guesthouse. We zijn op een geweldige plek terechtgekomen waar je heerlijk aan het water (meer) kunt zitten. Hier heb je leuke mensen, goed eten en het Angkor bier smaakt prima :) Ik voel me helemaal op mn plek.

Vanochtend zijn we, ondanks een zeeeer gezellige avond, vroeg opgestaan want we wilden zoveel mogelijk zien vandaag. We hadden een moto-driver gehuurd voor de hele dag om ons van plaats naar plaats te brengen. Allereerst zijn we naar de killing fields gegaan, zo'n 15 km buiten de stad. Er is feitelijk niet zo veel te zien, maar als je je realiseert wat hier allemaal heeft plaatsgevonden, krijg je kippenvel ook al is het 30 graden. Tijdens het Khmer Rouge regime eind jaren zeventig zijn alleen op deze plek al zo'n 17.000 mensen vermoord.

Na dit indrukwekkende bezoek aan de killing fields, zijn we terug naar de stad gegaan en hebben we een locale markt bezocht. Een beetje toeristisch shoppen, we konden het weer eens niet laten :)

In de middag zijn we naar het Tuol Sleng Museum gegaan. Dit museum was voorheen de gevangenis en "interrogation room" van de Khmer Rouge. Mensen zijn hier op de meest mens-onterende manieren gemarteld om valse verklaringen af te leggen en vervolgens naar de killing fields getransporteerd te worden. Er waren veel foto's van mensen te zien die in deze gevangenis gezeten hebben. Op een enkeling na heeft niemand het overleefd. Vooral de persoonlijke verhalen van familieleden die over hun geliefden spreken, waren heel erg indrukwekkend. Maar je wordt er wel heel verdrietig van.

Inmiddels was het al behoorlijk laat geworden waardoor een bezoek aan het paleis erbij inschoot. Maar ja, het kost nu eenmaal tijd om alles in je op te nemen en ik wil niet door zo'n belangrijk museum heen racen alleen om het gezien te hebben. Onze driver heeft ons nog wel de stad laten zien, dus we zijn langs het independence monument gereden, langs een park en de riverside bij zonsondergang.

En inmiddels zit ik met een rond gegeten buikje achter de computer! Maar het wordt laat en morgenochtend vertrekken we alweer vroeg naar onze volgende bestemming: Siem Reap!!! Ik kan niet wachten tot ik dan eindelijk de Angkor Watt kan bezichtigen...

XXX

  • 08 Januari 2006 - 18:06

    J&M:

    Weer een schitterend verhaal, SAs. We genieten met volle teugen van je belevenissen, groeten,
    J van J&M

  • 08 Januari 2006 - 18:21

    Pap En Mam:

    Wat spannend allemaal, hou ons maar goed op de hoogte want we zijn erg nieuwsgierig.
    Met de opa's en oma gaat alles nog goed en met ons ook.
    Wel foto's erbij plaatsen hoor.
    Dikke kus van ons!!!!

  • 09 Januari 2006 - 09:44

    Neef Jeroen:

    hoihoi sassie! poe wat een avontuur weer he!? heb al een hekel aan de bus maar nu weet ik zeker dat ik die dus in Cambodja niet moet nemen ;-) Prachtig stukje weer hoor! dikke kus jeroen

  • 09 Januari 2006 - 09:50

    Oom Ton:

    Ha die Sas,
    geniet er nog even van ,van al het moois wat je ziet en nog gaat zien want het gaat nu opschieten voor je .
    Hier in Schiedam gaat alles goed de vrije dagen zitten er weer op voor Carla en Jeroen .
    Groeten en Liefs van ons 3.

  • 09 Januari 2006 - 13:24

    Mam:

    Ik ben gisteren op internet gaan zoeken en ik heb al heel wat foto's van Cambodja en de Ankgor Watt bekeken om een beetje te weten wat jij nu ziet, indrukwekkend hoor !!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Na een tijdje stilte heb ik deze site weer in gebruik genomen. In 2005 heb ik voor het eerst een lange reis gemaakt en mijn verhalen opgeschreven op deze site. Ik heb destijds vrijwilligerswerk gedaan in Nepal en daarna ben ik doorgereisd naar Tibet, Thailand en Cambodja. In 2007 werd het weer tijd voor een volgende verre reis. Ditmaal was de bestemming India. Mijn belevenissen aldaar zijn ook terug te lezen. Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en het verlangen om weer te gaan reizen neemt toe. Het begint weer te kriebelen! Ik ben dan ook alweer een tijdje op een plan aan het broeden. Deze keer mag ik mijn (geplande) reis onder de noemer 'sabbatical' scharen. Vanaf september 2009 trek ik de stoute(berg)schoenen weer aan en ga ik een half jaar rondreizen, bij verre vrienden op bezoek en nieuwe exotische oorden ontdekken! Ik heb er zin in! Jullie ook?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 110125

Voorgaande reizen:

20 September 2009 - 17 Maart 2010

sabbatical 2009-2010

02 Juni 2007 - 20 Juni 2007

Incredible India

08 Augustus 2005 - 29 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: